در این که مایکروسافت یکی از بزرگ ترین شرکت های نرم افزاری است شکی نیست. اما این شرکت با برند سرفیس پای در عرصه سخت افزار نیز گذاشته است. برندی که اکنون به مانند درختی ریشه در خاک دوانده و به ثمر نشسته است. اما آیا این ثمره به راحتی برای مایکروسافت به دست آمده است؟ با ما در بررسی تاریخچه برند مایکروسافت سرفیس همراه باشید…

ساتیا نادلا (مدیر عامل مایکروسافت) در سمت راست و پانوس پانای (رئیس بخش سخت افزار مایکروسافت) در سمت چپ

در روز بیستم ماه می سال ۲۰۱۴، ساتیا نادلا (مدیرعامل فعلی مایکروسافت) در کنار پانوس پانای (مدیر ارشد بخش دستگاه های سرفیس) در سالن محل کنفرانس این شرکت نشسته بود. آنها آنجا بودند تا جدید ترین نسل از تبلت های مایکروسافت، سرفیس پرو ۳ را معرفی کنند.

نادلا به پانای ‌گفت: “امروز، روز بزرگی است. امروز مسیر درست را خواهیم رفت..
فشار های سختی روی تیم بود، اولین نسل از تبلت های سرفیس عملکرد بسیار بدی را در آمار فروش به ثبت رسانده بودند. ۹۰۰ میلیون دلار، ارزش دستگاه هایی بود که در سال ۲۰۱۳ به فروش نرفته بود. دومین نسل سرفیس نیز عملکردی بهتر تر نسل پیشین خود نداشت!

نادلا به پانای گفته بود نسل سوم، باید بی نقص باشد. “ما باید دستگاهی تولید کنیم که بتوانیم سرمان را در بین سایر رقبا بلند کنیم.”

از سوی دیگر، پانای می‌دانست در مقابل چه کار دشواری قرار دارد اما او اطمینان داشت که در سومین تلاش به نتیجه خواهد رسید. او می‌گفت: هرکس چشم اندازی دارد. یک چشم انداز جامع، اما هیچ وقت با یک بار تلاش به آن نخواهید رسید.


مطالب مرتبط: تاریخچه شرکت مایکروسافت


مایکروسافت و تولید سخت افزار؟!

اکنون مایکروسافت به عنوان یک پیشرو در صنعت ساخت سخت افزار شهرت پیدا کرده است که سایر شرکت ها از آن الگو می‌گیرند و پیروی می‌کنند. و زمانی که اپل، Ipad Pro را با داشتن کیبورد و صفحه نمایشی بزرگ در اواخر سال ۲۰۱۵ معرفی کرد، کسی در جهان نبود که متوجه شباهت دستگاه جدید اپل با سرفیس پرو ۴ مایکروسافت نشود.

در سال های اخیر نیز مایکروسافت پا را فراتر گذاشته است و دست به طراحی و تولید انواع مختلفی از دستگاه های هوشمند زده است، از لپتاپ گرفته تا All in One سرفیس استدیو و حتی دستگاه های پوشیدنی و کنسول های بازی. حتی اکنون به لطف عرضه سرفیس های مایکروسافت، بازار رو به نزول فروش لپتاپ ها اکنون جان دوباره ای گرفته است.

اولین نسل از سرفیس که به Surface RT نیز معروف بود

رونمایی از ویندوز ۸

در سال ۲۰۰۹، بخش ویندوز مایکروسافت با رهبری Steven Sinofsky کار بر روی ویندوز ۸ را آغاز کرد. از سوی دیگر، اپل نسل جدید گوشی های هوشمند iPhone را در سال ۲۰۰۷ با صفحه لمسی عرضه کرده بود. تیم ویندوز نیز برنامه داشتند تا ویندوز را با استاندارد های روز سیستم عامل ها، همگام کنند.

ویندوز ۸ سرآغاز چندین حرکت مهم مایکروسافت در اهداف بلند مدت خود بود. باز شدن فروشگاه نرم افزاری ویندوز و معرفی برنامه های یونیورسال، کمرنگ کردن کنترل پنل با معرفی قسمت تنظیمات در ویندوز، بهینه شدن رابط کاربری برای صفحات لمسی، پشتیبانی ویندوز از حساب کاربری مایکروسافت و بسیاری موارد دیگر همه با عرضه ویندوز ۸ به سیستم عامل مایکروسافت اضافه شد.

سیستم عامل جدید این شرکت، عناصر کلاسیک ویندوز را از جمله منوی Start که از Windows95 در این سیستم عامل بود را با رابط کاربری جدید Metro بروز کرد. این رابط کاربری جدید منوی Start، از کاشی های بزرگ و کوچک رنگارنگ که در کنار هم چیده شده بود تشکیل شده و برای دستگاه هایی با صفحات لمسی بهینه تر بود.

منو استارت ویندوز ۸

اما مشکل اصلی، تولید کنندگان آن روز های رایانه ها بودند. آنها با تولید لپتاپ ها و سیستم های سنتی ارزان قیمت، فروش و سود خوبی بدست می‌آوردند و تمرکز آن شرکت ها نیز بر روی همین مسئله معطوف شده بود.

نوآوری در لپتاپ ها به صفر رسیده بود و تقاضای بازار به سمت دستگاه های جدید مانند تبلت و گوشی های هوشمند بود که دارای وزن کمتر، طول عمر باطری بیشتر و بهره وری بالاتر نسبت به لپتاپ های آن دوران بود.

مایکروسافت نیز نگران این مسئله بود که هیچ شرکتی به سمت ساخت یک دستگاه بی نقص ویندوزی با صفحات لمسی نیاید و سلطه خود در دنیای سیستم عامل ها را در خطر می‌دید. از سوی دیگر، مایکروسافت باید توسعه دهندگان برنامه را به اکوسیستم جدید خود جذب می‌کرد. طراحی و ساخت برنامه های بهینه با صفحات لمسی، از الزامات موفقیت شرکت در طراحی دستگاه های لمسی بود.

پانوس پانای: “ما باید مطمئن می‌شدیم که این کار به درستی انجام پذیرد.”

Steven Sinofsky و Panos Panay در مراسم معرفی سرفیس RT

در آن زمان، پانای مسئول بخش سخت افزار مایکروسافت بود که شامل موس و کیبورد های کامپیوتر می‌شد. تیم او بیشترین تجربه را در ساخت و ارگونومی دستگاه ها داشتند. بنابر این در اولیل سال ۲۰۱۰، مدیرعامل مایکروسافت (استیو بالمر) به او گفت: “برو دنبال ساخت یک محصول جدید!”

از سمت دیگر، iPad های اپل تازه معرفی و عرضه شده بودند، بازار تبلت ها بسیار داغ بود. پس اگر مصرف کنندگان به دنبال تبلت بودند، تیم پانوس تصمیم گرفتند تا بهترین و پربازده ترین تبلت دنیا را بسازند.

پانوس پانای می‌گوید: تبلت ها در این دوره از زمان، کار ها را بسیار آسان تر کرده اند.

فشار آوردن به گروه برای اجرای درست تمام جزئیات

پانای به عنوان مردی شناخته شده است که به جزئیات اهمیت زیادی می‌دهد. وقتی اولین نسل سرفیس در سال ۲۰۱۲ عرضه شد، او در مراسم معارفه، تاکید داشت که این شرکت برای تبلت خود ۲۰۰ قطعه را به طور اختصاصی طراحی و ساخته است.

طراحی فرم خاص دستگاه که شامل یک نگهدارنده بازشونده در پشت و استفاده از کاور روی دستگاه به عنوان کیبورد، کار بسیار زمان بری بوده است. از ساخت نمونه های اولیه تبلت بوسیله مقوا بگیر تا طراحی داخلی و توزیع مناسب وزن در دستگاه.

پانای می‌گوید: “من در تمام مسیر طراحی، تیمم را شکنجه کردم. ما به چیزی نمادین نیاز داشتیم. یک الگو. شما نمی‌توانید یک چیز را برای دیگران الگو قرار دهید. یک الگو به خودی خود دیگران را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

نمونه های اولیه اولین نسل تبلت های مایکروسافت

قرار بود طراحی سرفیس جوری باید که به دست کاربران بشیند. درواقع هدف از ایجاد برند سرفیس، جذب مخاطب به خود برند نبوده، بلکه برجسته کردن بیش از پیش ویندوز بوده است. از گذشته تا به امروز، هدف اصلی پروژه سرفیس، ارائه بهترین مجموعه گرد هم آوری شده توسط مایکروسافت بوده است. سخت افزار، نرم افزار و پشتیبانی به سبک مایکروسافت! همچنین باید به سایر سازندگان لپتاپ نشان داد که جهان چیزی می‌خواهد که بهترین رایانه های شخصی را با بهترین تبلت ها ترکیب کند.

تولد رسمی اولین سرفیس

استیو بالمر، مدیر عامل اسبق مایکروسافت، در رویداد ۱۸ ژوئن سال ۲۰۱۲ در لس انجلس، سرفیس را به جهانیان معرفی کرد. اولین نسل سرفیس با سیستم عامل Windows RT معرفی شد. یک نسخه از ویندوز با ظاهری مشابه با ویندوز ۸ اما با قابلیت اجرا بر روی پردازنده های ARM! که بیشتر در تلفن ها و تبلت های آن زمان مورد استفاده قرار می‌گرفت.

مدیر عامل اسبق مایکروسافت در کنفرانس معرفی ویندوز ۸

از آنجا که Windows RT روی پردازنده های ARM (پردازنده موبایلی) اجرا می‌شد، اولین نسل سرفیس عمر باطری طولانی تری را نسبت به سایر کامپیوتر ها ارائه می‌کرد. اما مشکلی بزرگ همراه این سیستم عامل بود. عدم اجرای نرم افزار های سنتی ویندوز! این دستگاه فقط برخی از محصولات بهینه شده برای Windows RT و یک نسخه ویژه از Office و برنامه های فروشگاه نرم افزاری جدید مایکروسافت (که برنامه های بسیار اندکی در آن وجود داشت) را اجرا می‌کرد.

عدم اجرای نرم افزار های سنتی ویندوز در ویندوز آر-تی

در فوریه ۲۰۱۳، مایکروسافت به دنباله نسل اول تبلت های خود، سرفیس پرو را معرفی کرد. نسل اول، بیشتر شبیه به یک تبلت بود که یک کیبورد به آن اضافه شده بود اما در نسل بعدی شاهد یک تبلت لپتاپ گونه بودیم. نسل جدید سرفیس از لحاظ ظاهری بسیار شبیه به نسل قبلی خود بود. اما صفحه با رزولوشن بالاتر، پشتیبانی از قلم و از همه مهم تر پشتیبانی از ویندوز ۸ از مهم ترین تغییرات این نسل بود.

Surface Pro

عملکردی نا امیدکننده در ابتدای راه

با وجود برخی هیجانات و بازخورد های مثبت، نسل اول تبلت های سرفیس یک نا امیدی بزرگ برای مایکروسافت بود. سرفیس مبتنی بر پردازنده ARM با iPad مقایسه می‌شد که در برابر آن طول عمر باطری بیشتری داشت اما در عوض برنامه های بسیار محدودی را اجرا می‌کرد. از سوی دیگر سرفیس پرو با اجرای کامل ویندوز ۸، عملکرد و شارژدهی به مانند سایر لپتاپ های آن زمان ارائه می‌داد. به‌علاوه هر دو دستگاه فقط در فروشگاه های مایکروسافت عرضه می‌شدند که این در دسترس بودن آن را محدود می‌کرد.

در ماه مارس سال ۲۰۱۳، بولمبرگ گزارش داد مایکروسافت تنها حدود ۱.۵ میلیون دستگاه سرفیس را فروخته است و از این عدد تنها چهل هزار عدد سهم سرفیس پرو بوده است. هدف کوتاه مدت شرکت، فروش حداقل ۲ میلیون دستگاه تا اخر سال ۲۰۱۲ بود که مقدار فروش از حداقل مقدار برآورد شده کمتر بود. در ژولای سال ۲۰۱۳ مایکروسافت ۹۰۰ میلیون دلار ضرر در کسب و کار سرفیس خود متحمل شد که بیشتر به فروش نرفتن دستگاه های سرفیس با پردازنده ARM بود.

توسعه دهندگان کمی برای ساخت برنامه و قراردادن آن ها در ویندوز استور علاقه مندی نشان داده بودند که باعث فقر نرم افزار در فروشگاه مایکروسافت استور شده بود. این فروشگاه از برنامه های مدرن که برای پردازنده های ARM و دسکتاپ ساخته می‌شدند پشتیبانی می‌کرد و خبری از برنامه های پرشمار و غنی سنتی ویندوز در آن نبود.

با این وجود مایکروسافت در اواخر سال ۲۰۱۳ سرفیس ۲ و سرفیس پرو ۲ را معرفی کرد. شارژدهی و کارایی بهتر، از مهم ترین تغییرات این دستگاه ها بودند اما این ها باز هم خریداران را به خرید این دستگاه ها ترقیب نکرد و آمار فروش بهبود نیافت. شاید یکی از دلایل عدم استقبال کاربران، ویندوز ۸ بود که خود با استقبال آنچنانی مواجه نشده بود. همچنین هنوز اکثر افراد با برند سرفیس و محصولات آن آشنا نبودند.

این اوضاع، میراثی برای مدیر عامل جدید مایکروسافت بود که در سال ۲۰۱۴ به جای “استیو بالمر” انتخاب شد. معرفی می‌کنم: Satya Nadella

از سمت راست به چپ: Satya Nadella مدیر عامل مایکروسافت، Stephen Elop مدیر عامل اسبق نوکیا و Panos Panay مدیر بخش سرفیس در کنفرانس معرفی سرفیس پرو ۳

یک تیم واحد!

اولین تغییراتی که پس از بر روی کار آمدن نادلا در مایکروسافت اتفاق افتاد، آغاز بهبود فرهنگ داخلی شرکت بود. مایکروسافت در دهه ۲۰۰۰ به مانند یک کشور با چندین ایالت خود مختار بود که هر کدام برای کسب برتری مبارزه می‌کردند. مدیر عامل قبلی شرکت “استیو بالمر” کار بر روی متحد کردن بخش ها و کار زیر یک پرچم را آغاز کرده بود اما قبل از به نتیجه رساندن آن، جای خود را به مدیر عامل جدید داد. نادلا نیز این روال را به عنوان اولیت اصلی خود برای این تغییر و تحول اساسی در شرکت قرار داده بود.

زمانی که نادلا سکان مدیریت مایکروسافت را بر عهده گرفت، تیم سرفیس مشغول کار بر روی محصول جدید خود و تیم ویندوز در حال کار بر روی جانشین ویندوز ۸ بودند. ویندوز ۱۰ برای کمتر کردن فاصله میان نسل قدیم و جدید ویندوز بود. تلفیقی از خاطرات خوب ویندوز ۷ و ویژگی های جدید و بهبود یافته از ویندوز ۸!

مایکروسافت هنوز به یک کامپیوتر که بهترین ویژگی ها را داشته باشد و تلفیقی از قابلیت های امروزی مانند صفحات لمسی، بهینه بودن رابط کاربری بو برنامه ها با این صفحات و قابلیت های پیشین ویندوز نیاز داشت تا برای آینده خود آماده شود.

پانوس پانای می‌گفت: “این بخشی حیاطی برای رشد ویندوز و مایکروسافت است”.

اکنون نیم Skype برای دوربین و میکروفون های سرفیس راهنمایی هایی می‌دهد. تیم OneNote ایده هایی برای بهبود استفاده از قلم دارد. اینجاست که مفهوم سخت افزار و نرم افزار به هم پیوند می‌خورد و در یک محصول نهایی ارائه می‌شود. چیزی که پانای آن را به یک قایق تشبیه می‌کند، قایقی که یک پارچه است و همه باید برای جلو رفتن آن تلاش کنند.


مطالب مرتبط: سرفیس محصولی افسانه ای از مایکروسافت!


پیدا کردن هدف: قدرت را برای کاربران به ارمغان بیاور!

عرضه سرفیس پرو ۳

سرفیس پرو ۳ در ژوئن سال ۲۰۱۴ عرضه شد. دستگاه از لحاظ ظاهری شبیه نسل های گذشته خود بود اما تحولات اساسی در آن دیده می‌شد. سرفیس پرو ۳ نازک تر، سبک تر و کارآمد تر بود. تا جایی که منتقدان از آن به عنوان یک لپتاپ واقعی، سریع و لوکس یاد می‌کردند.

در حالی که مایکروسافت از گزارش دهی تعداد فروش محصولات سرفیس خودداری می‌کرد، گزارش سود آوری بخش سرفیس منتشر شد. درامد بیش از ۱ میلیاد دلار فقط در یک فصل!

پانوس پانای در مراسم معرفی سرفیس پرو ۳

در تابستان سال ۲۰۱۵، مایکروسافت نسخه ضعیف تری از سرفیس پرو ۳ معرفی کرد. سرفیس ۳! اما اینبار خبری از Windows RT بر روی آن نبود. این دستگاه می‌توانست ویندوز ۸.۱ کامل را به همراه تمامی برنامه های ویندوز اجرا کند. این تغییر به علت عدم استقبال مشتریان از Windows RT بود. “تبلتی که می‌تواند جای لپتاپ شما را بگیرد” شعار همیشگی دستگاه های سرفیس بود. اما Windows RT در تضاد با این مسئله بود.

کاربران اجرای کامل ویندوز روی پردازنده های اینتل را می‌خواستند. به علاوه آنها در سرفیس پرو ۳ کیک اسنتد بهتر، عملکردی فوق العاده و شارژدهی بیشتری نیز دریافت کردند. سرانجام مایکروسافت توانسته بود تبلتی را که بتواند جایگزین لپتاپ شما شود تولید کند.

عرضه سرفیس پرو ۴، به همراه اولین لپتاپ ساخته شده توسط مایکروسافت، سرفیس بوک!

در اکتبر سال ۲۰۱۵، سرفیس پرو ۴ در کنفرانس سخت افزاری مایکروسافت معرفی شد. در آن کنفرانس محصولاتی همچون Halolens، مایکروسافت بند، لومیا ۹۵۰ و ۹۵۰Xl به همراه Surface Book معرفی شدند.

پس از موفقیتی که مایکروسافت در فروش سرفیس پرو ۳ دست پیدا کرده بود. حالا وقت آن بود که پا را یک قدم دیگر جلو تر گذاشت. مایکروسافت بار دیگر سخت افزاری را معرفی کرد که در عین زیبایی، کارایی فوق العاده و خاصی را در اختیار کاربران قرار می‌داد. پانوس پانای می‌گوید: “ما به سمت حل معماهای پیچیده با هدف دستیابی به فرصت ها رفتیم”.

به دنبال موفقیت تیم سرفیس، پانوس پانای به عنوان مدیر ارشد بخش محصولات سخت افزاری مایکروسافت شامل: Halolens، Xbox و… انتخاب شد.

لپتاپ تبدیل شونده سرفیس بوک

گزارشات مالی، یکی پس از دیگری، رشد بازار سرفیس را گزارش می‌دادند. برند سرفیس نامی در بین سخت افزار های بازار بود. تبلت های سرفیس پرو، لپتاپ سرفیس بوک، قلم های نوری، کیبورد ها و موس. همه و همه دستگاه های این برند خوش نام بودند. اما باز هم تیم سرفیس، برای دنیای ما شگفتی های بیشتری اماده کرده بودند.

مایکروسافت دست بردارد نبود. بازاری که در چندین سال خلاقیت و نوآوری را در خود نمی‌دید اکنون با معرفی محصولات سرفیس به کلی تغییر کرده بود. دستگاه های سرفیس از انعطاف پذیری در عملکرد بسیار زیادی برخوردار بود.

البته در این مسیر انتقاداتی هم از سوی رقیب مایکروسافت شنیده می‌شد. تیم کوک در اولین دور از تور خود برای معرفی آیپد جدید، در یک کالج ایرلندی گفته است Surface Book محصولی است که به سختی تلاش میکند کارهای زیادی را انجام دهد. تلاش زیادی میکند که یک تبلت و یک لپتاپ به شکل همزمان باشد و واقعا موفق شده است که هیچ کدام از آنها نباشد! این محصول یک «فریب» است.

وی پیش از این در باره این محصولات گفته بود: شما میتوانید یک یخچال و یک توستر را با هم ادغام کنید اما این کار الزاما به معنی خرسندی مشتری و کاربر نیست. اما اکنون اضافه کردن یک قلم و صفحه کلید به آیپد در کنار استفاده از سیستم عاملی که Multitasking را همانند ویندوز ۸ صورت میدهد هیچ چیز جز ادغامی که کوک ظاهرا از آن متنفّر است، نیست. نکته جالب آنکه این ادغام حتی به شکلی دقیق و کامل نیز صورت نگرفته است اما محصول اپل در نظر تیم کوک یک «فریب» نیست!

طعنه به سخن تیم کوک، مدیر عامل اپل، در میان کنفرانس سرفیس ۲۰۱۵- جایی که پانوس وقتی میخواهد عملکرد سرفیس پرو را به نمایش بگذارد اشتباها (ولی عمدا) مدلی از یک یخچال که کار توستر را هم میکند را به نمایش می‌گذارد.

گسترش محصولات برای همه سلیقه ها و کاربری ها:

این که شما نیاز بازار را شناسایی و در مرحله بعد به تولید محصولی که نیاز آن احساس می‌شود دست بزنید، از اصول اولیه تجارت است. از طرفی خانواده سرفیس، نیاز به تکامل داشت و از این رو محصولات زیر نیز عرضه شدند.

Surface Studio:

Surface Laptop:

Surface Hub:

Surface Headphone & Surface Earbuds:

پیش به سوی آینده: معرفی Surface pro X و عرضه دستگاه های تاشو

معرفی Surface pro X:

پس از گذشت ۹ سال از آغاز روند طراحی تبلت سرفیس، بهبود های فراوانی در کلیت دستگاه به وجود آمده است. Surface pro X را می‌توان آخرین بروزرسانی ظاهری سری سرفیس پرو دانست چون در سال های اخیر شاهد تغییرات ظاهری اساسی از پرو ۴ تا پرو ۷ نبوده ایم.

مایکروسافت مجدداً از یک تراشه با معماری ARM بر روی سرفیس های خود استفاده کرد. چیپ بکار گرفته شده، نسخه ای مخصوص و بهینه شده برای اجرای ویندوز ۱۰ بدون هیچ محدودیتی است. که البته باز هم محدودیت هایی در اجرای نرم افزار های ۶۴ بیتی دارند. انتظار می‌رود در نسل های بعدی این محدودیت ها به حداقل برسد.

اما مایکروسافت چرا این ریسک را دوباره به جان خرید. محصولی مشابه نسل های ابتدایی با پردازنده ARM که به دلیل محدودیت های قبلی خود، مورد استقبال قرار نمی‌گرفته است. این بار شرایط بسیار متفاوت است! پردازنده بکارگرفته شده برای این تبلت حاصل سال ها همکاری مشترک مایکروسافت و Qualcomm بوده است. این پردازنده امکان اجرای اکثر برنامه های سنتی ویندوز را داشته و قدرت پردازشی بالایی دارد. از سوی دیگر، سرفیس دیگر آن برند ۷ سال گذشته نیست که بین مردم ناشناخته باشد و کسی ریسک خرید این محصولات را نپذیرد.

این تلاش مایکروسافت برای استفاده از پردازنده های ARM و گسترش آن، در نهایت به دستگاه هایی با شارژدهی ۲۴ ساعت با پشتیبانی از LTE و قیمت پایین آنها خواهد انجامید. دقیقا مسئله همان پیشرو بودن شرکت و در ادامه الگو برداری شرکا می‌باشد. اکنون شاهد عرضه جدیدترین نسل از دستگاه سرفیس که  پردازنده های ARM بر روی آن استفاده شده هستیم و باید دید در آینده این روند ما را با چه دستگاه های جدیدتری روبرو خواهد کرد.

معرفی Surface Neo را می‌توان بزرگترین حرکت رو به جلو توسط مایکروسافت دانست. اولین تبلت تاشو که در نوع خود بی‌نظیر است. مایکروسافت همچنین در حال توسعه Windows 10X با ظاهری مدرن برای این تبلت تاشو خود می‌باشد. تمامی این اتفاقات در جهت ساخت آینده دستگاه های ویندوزی است. مایکروسافت خود به عنوان پرچمدار در دنیای نرم افزار، اکنون به یک الگو و پرچمدار در دنیای سخت افزار تبدیل شده است تا جایی که رقیب اصلی مایکروسافت، شرکت اپل، از این الگو ها استفاده می‌کند.

برادر کوچک تر Dou، Neo نام داشت. گوشی هوشمندی که از دو صفحه نمایش برخودردار است. نکته بسیار جالب این دستگاه، عرضه آن با سیستم عامل اندروید است. مایکروسافت برای موفقیت دستگاه های خود، دست به هرکاری می‌رند. برای یک گوشی هوشمند هیچ چیزی مثل یک اکوسیستم غنی از برنامه های کاربردی اهمیت ندارد که مایکروسافت هم با توجه درس هایی که از گذشته گرفته بود، اینبار همکاری با رقیب خود را به شکست محصول خود ترجیح داد.

باید دید در آینده این دستگاه های نوآورانه و خط محصولات سرفیس به چه سرزمین های کشف نشده ای قدم می‌گذارد و تیم پانوس پانای که سال هاست در کنار هم به طراحی محصولات فوق العاده مشغول هستند در ادامه چه شگفتی هایی برایمان خواهند داشت…

پست های بیشتر
بارگذاری بیشتر از hamidrezank
بارگذاری بیشتر در سرفیس

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

پست پیشنهادی

تریلر لو رفته از ایکس باکس سری اس: ۶۰% کوچکتر از ایکس باکس سری ایکس!

تریلری جدید از ایکس باکس سری اس لو رفته است که در آن به برخی از ویژگی‌های مهم این کنسول مق…